Investeren in marketing en reclame zien veel ondernemers als part of the deal bij het bouwen aan een merk. Geen naam, geen faam! Maar een merk is pas écht sterk, als het ook origineel is en kan blijven. Want als een ander jouw idee en / of naam zomaar kan kopiëren, ben je zo inwisselbaar als wat. Je stelt het onderscheidend vermogen van jouw merk veilig door je merk(en) te registreren in het merkenregister. Een relatief kleine investering die zich ruimschoots terugbetaalt, maar MKB’ers nog altijd niet in het vizier hebben.
In de huidige markt is het vermogen om je te kunnen onderscheiden van een ander dé sleutel tot succes. Originaliteit weegt inmiddels een stuk zwaarder dan een concurrerende prijs. Logisch dus, dat ondernemers kopieer- en meeliftgedrag graag zo snel mogelijk de kop indrukken. Helaas blijkt dit vaak lastiger dan gedacht. Slechts 9% van de Nederlandse MKB’ers heeft hun originaliteit vastgelegd als Intellectueel Eigendom. Dit betekent dat de overgrote meerderheid belangrijke mogelijkheden voor juridische bescherming laat liggen, waardoor copycats zo goed als vrij spel hebben. Terwijl deze het juist vaak op het MKB hebben voorzien.
Merkregistratie
Je kunt als ondernemer dus nog zó geïnvesteerd hebben in je goede naam, als je het nalaat jouw merk vast te leggen én goed te beschermen, is jouw positie hartstikke kwetsbaar. We benadrukken het daarom nog maar eens: een sterk merk is een geregistreerd merk. En andersom!
Registreer je merk al vanaf 80 euro per jaar
Gelukkig vallen de kosten van een merkregistratie reuze mee. Ter illustratie: een merkregistratie in de Benelux (voor 3 klassen) kost je 800 euro. Je legt je merk vast voor een periode van 10 jaar. Dat betekent dat dit je onderaan de streep slechts 80 euro per jaar kost. Peanuts in vergelijking met wat je gemiddeld aan marketing spendeert. En geloof ons: dit levert je alleen maar op. Ook financieel! Want bedrijven met intellectuele eigendomsrechten zien hun rendement over het algemeen toenemen. Vooral MKB’ers profiteren hiervan: zij zien de grootste toename in hun omzet wanneer ze ten minste één intellectueel eigendomsrecht bezitten. Hier komt bij dat een bedrijf mét IE-rechten aanzienlijk meer waard is in de ogen van investeerders en kopers (bron: Rapport ‘Intellectual property rights and firm performance in the European Union’, EUIPO, februari 2021)
Hoe eerder, hoe beter
Zeker als je pas net begint met ondernemen, twijfel je misschien of het wel nodig is om jouw merk nu al vast te leggen. Ons antwoord in – bijna – alle gevallen: absoluut. Sterker nog: hoe eerder je jouw merk vastlegt, hoe beter. Natuurlijk om te voorkomen dat een ander je voor is – en jouw plannen in de war schopt. Maar óók omdat je liever niet het risico loopt dat tijdens de procedure die volgt op merkaanvraag blijkt dat je terug naar de tekentafel moet, omdat er al een te sterk gelijkend merk geregistreerd staat. Als je dan al volop in je merk geïnvesteerd hebt (in bijvoorbeeld marketing, design, inkoop), is dat ronduit zuur. Je kunt dan weer opnieuw beginnen en de tot dan toe gemaakte kosten krijg je niet meer terug.
Het aanvragen van een merk is bovendien een mooie ‘toets’ voor jouw ambities en de potentie van je merk. Voordat jouw merk geregistreerd wordt, zal het namelijk een tijdlang gepubliceerd worden in het merkenregister. Je bent dan zichtbaar voor alle andere ondernemers, die bezwaar kunnen maken als zij dat nodig achten. Met de billen bloot dus. En daar kun je van leren: kun je verder met dit idee/ op deze voet? Of voorzie je problemen en is het slim om jouw koers nu al bij te stellen?
Slim: laat, voordat je jouw merkaanvraag indient, een naamsonderzoek uitvoeren. Met een naamsonderzoek beoordelen we de kans dat de overheidsinstantie jouw merkaanvraag accepteert. Je hebt hierbij de keuze uit 2 ‘smaken’: identiek of uitgebreid. Daarover lees je in deze blog meer.
Bij Merk-Echt vinden we een naamsonderzoek zo belangrijk, dat we voor iedere Benelux en EU-merkaanvraag een identiek onderzoek gratis voor je uitvoeren.
> Start direct jouw gratis naamsonderzoek
Niet vergeten: je merk bewaken
Met alleen het inschrijven van je merk ben je er nog niet. Je zal jouw merk vervolgens ook moeten bewaken, zodat je op tijd op de hoogte bent van mogelijke inbreukmakers én daar ook op tijd (!) iets tegen kunt doen. Je merk inschrijven en bewaken is kortom een noodzakelijk één-tweetje. Daar leggen we je in deze blog meer over uit. Bij Merk-Echt vinden we deze merkbewaking zó belangrijk, dat we (in principe) voor iedere nieuwe merkaanvraag een jaar lang kosteloos de merkbewaking verzorgen. Na dit jaar betaal je een vast bedrag per maand: voor een Benelux-merk verzorgen we de merkbewaking al vanaf €9,16 per maand.
Meer weten?
Benieuwd waar je in jouw situatie goed aan doet? Neem gerust contact met ons op voor een eerlijk en vrijblijvend advies, via 076-5148403 of [email protected], óf plan nu kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.
Benieuwd waar je in jouw situatie goed aan doet? Neem gerust contact met ons op voor een eerlijk en vrijblijvend advies, via 076-5148403 of [email protected], óf plan nu kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.