Zegt de naam Harland David Sanders je iets? Vast niet. En als ik nu Colonel Sanders zeg, dan denk je vast direct aan de fastfoodketen Kentucky Fried Chicken. Het getekende portret van het gezicht van Colonel Sanders is wereldberoemd en is vastgelegd als merk.
Dit moet ook zanger Jan Smit gedacht hebben. Wat Colonel Sanders is gelukt, moet mij ook lukken. Mijn gezicht vast laten leggen als merk. Immers, het gezicht van Jan Smit is in Nederland bekend om zijn muziek. Direct wanneer zijn fans het gezicht van Jan Smit zien, zullen ze het associëren met zijn muziek. Niet zo gek dat Jan Smit daarom zijn gezicht als merk wil vastleggen. Dat een natuurgetrouwe afbeelding van een gezicht vastleggen toch lastiger is dan een getekend portret blijkt uit een recente afwijzing van het EUIPO van de aanvraag tot registratie van de natuurgetrouwe afbeelding van het gezicht van Jan Smit.
EUIPO
Vooralsnog blijkt het vastleggen van een natuurgetrouwe afbeelding van een gezicht toch een brug te ver voor het Europese Intellectuele Eigendomsbureau (EUIPO). Eind 2023 werd al besloten dat de natuurgetrouwe afbeelding van het gezicht van Jan Smit niet als merk geregistreerd kon worden. Het gezicht van de Palingsound werd niet onderscheidend geacht voor een grote verscheidenheid aan producten en diensten. Het gezicht van Jan Smit is – kort gezegd – te gewoon. De gemiddelde consument in de Europese Unie zal het gezicht van Jan Smit als niet onderscheidend beschouwen. Verder betreft Jan Smit geen bekende persoonlijkheid in het overgrote deel van de EU-lidstaten.
Herkansing?
In reactie op de afwijzing van het EUIPO ging Jan Smit vervolgens in beroep bij de Kamer van Beroep (Board of Appeal) van het EUIPO. Op 26 september 2024 heeft de Tweede Kamer van Beroep van het EUIPO besloten deze zaak door te verwijzen naar de Grand Board of Appeal. Dit doet het Board of Appeal niet zomaar. De Grand Board of Appeal is het hoogste beslisorgaan binnen het EUIPO. De reden van doorverwijzing betreft de complexiteit en daarnaast de mogelijke precedentwerking van deze zaak voor toekomstige aanvragen van merkregistraties van menselijke gezichten.
Model vs. zanger?
De kern van de hele discussie vormt uiteindelijk de vraag wanneer een afbeelding van een menselijk gezicht voldoende onderscheidend vermogen heeft om als merk te kunnen dienen binnen de EU. Voorop staat dat het Bureau in eerdere gevallen soortgelijke aanvragen heeft goedgekeurd, maar ook afgewezen. Vaak is het goedkeuren dan wel het afkeuren afhankelijk van de specifieke kenmerken van de persoon in kwestie. Daarnaast speelt ook de bekendheid van de persoon een zeer grote rol.
Zo werd in 2018 een natuurgetrouwe afbeelding van het gezicht van model Maartje Verhoef geregistreerd als merk. Dit merk is nog tot 14 oktober 2025 geregistreerd. De voornoemde merkaanvraag van Maartje Verhoef werd in ongeveer dezelfde periode verricht als het gezicht van Jan Smit. Waarom het gezicht van Jan Smit geen onderscheidend vermogen zou bezitten en het gezicht van Maartje Verhoef wel, is niet helemaal duidelijk. Het EUIPO oordeelde destijds dat de unieke gelaatstrekken van Maartje Verhoef het mogelijk maakten om de aangeboden waren en diensten te onderscheiden van die van andere ondernemingen. Conclusie: het gezicht van model Maartje is wel beschermd en het gezicht van zanger Jan is niet beschermd. Het is nu aan de Grand Board of Appeal om te oordelen of het gezicht van Jan Smit alsnog onderscheidend is. Wordt ongetwijfeld vervolgd…
Jouw gezicht als merk registreren?
Twijfel jij nu of jouw gezicht wel voldoende onderscheidend is…Neem dan contact met ons op en wij informeren je over de (on)mogelijkheden van de registratie van jouw gezicht als merk. Natuurlijk kun je ook voor al je andere vragen over merkregistraties bij ons terecht.
Twijfel jij nu of jouw gezicht wel voldoende onderscheidend is…Neem dan contact met ons op en wij informeren je over de (on)mogelijkheden van de registratie van jouw gezicht als merk. Natuurlijk kun je ook voor al je andere vragen over merkregistraties bij ons terecht.
