• 03-05-2023
  • Tips
  • 2 minuten leestijd

Het is in de bedrijfswereld niet meer weg te denken van de agenda: duurzaamheid van je onderneming. Dit is niet alleen een belangrijk onderwerp voor grote multinationals, maar het is ook relevant voor de kleinere onderneming. Met een focus op duurzaamheid laat je als bedrijf zien dat je toekomstgericht bent en betrokken bij het voortbestaan van onze wereld. Wanneer je een duurzame onderneming hebt, dan wil je natuurlijk een merknaam die goed uitdraagt hoe duurzaam je producten of diensten zijn. Bij het kiezen van zo’n naam moet je rekening houden met de verschillende eisen die gesteld worden vanuit juridisch perspectief. Daar vertellen we je in deze blog meer over. 

Onderscheidend vermogen van jouw merknaam

We hebben er al het een en ander over gezegd in onze blogs, maar het blijft belangrijk om op te wijzen: zorg ervoor dat je een onderscheidende merknaam hebt. Hiermee bedoelen we dat je merknaam geschikt moet zijn om te kunnen onderscheiden tussen jouw producten of diensten en die van een concurrent. Dit is een van de formele eisen die worden gesteld door de overheidsinstanties. Feitelijk betekent het dat je niet alleen maar woorden kan gebruiken in je merknaam die het product of de dienst beschrijven. Denk hierbij in het kader van duurzaamheid aan algemene elementen zoals ‘eco’, ‘bio’, ‘groen’ of ‘green’, die door iedereen moet kunnen worden gebruikt voor het beschrijven van hun product of dienst. Je kan dit soort woorden wel gebruiken, maar dan is het belangrijk dat je een onderscheidend woordelement toevoegt. Zo staat je merkrecht er het sterkste voor.

Niet alleen woordelementen kunnen bijdragen aan het onderscheidend maken van jouw merk. Ook de toevoeging van beeldelementen kan ervoor zorgen dat een overheidsinstantie jouw merk accepteert. Het is verstandig om het door jou ontworpen logo te laten vastleggen, zodat niemand ermee aan de haal gaat. In het kader van duurzaamheid is het ook weer aan te raden dat het om een onderscheidend beeldelement gaat. Met alleen een groen blaadje of een recycle-logo is het onwaarschijnlijk dat je sterke merkrechten verkrijgt. Denk er bij het ontwerpen van je logo dan ook aan dat het hier om onderscheidende beeldelementen gaat. 

Misleiding

Wanneer je je met je bedrijf gaat richten op duurzaamheid en daarvoor een passende merknaam hebt gevonden, dan ben je nog niet helemaal klaar om te beginnen. Het is natuurlijk goed om met je merknaam te laten zien dat je een duurzaam bedrijf bent, maar het is niet toegestaan om de consument hierin te misleiden. Wanneer je duurzaamheidsclaims maakt, dan moet je daarin eerlijk en transparant zijn richting de consument over hoe duurzaam je product of dienst is en wat de duurzaamheidsvoordelen zijn. 

Misleiding van de consument op het gebied van duurzaamheid heet ook wel ‘greenwashing’. Greenwashing houdt in dat een bedrijf zich duurzaam voordoet, maar in de kern van hun activiteiten juist niet duurzaam bezig is. Denk voor voorbeelden van greenwashing aan oliemaatschappijen die bomen planten, fast fashion merken die een ‘duurzame’ collectie uitbrengen, of cosmeticamerken die beweren natuurlijke producten op de markt te brengen vol met chemicaliën. Dit soort misleiding van de consument is niet toegestaan Hier moet je bedachtzaam op zijn bij het vinden van een merknaam. 

Product- en kwaliteitseisen

In algemene zin wordt hier toezicht op gehouden door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze instantie stelt richtlijnen op voor bedrijven, waarin ze vuistregels hebben opgesteld voor het formuleren van duurzaamheidsclaims (de Leidraad Duurzaamheidsclaims). Daarnaast kunnen er binnen je eigen branche regels opgesteld zijn voor bijvoorbeeld de kwaliteit van je product. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van deze regels voordat je met je nieuwe merknaam de markt op gaat. Om je hierbij te helpen zijn er vaak keurmerken beschikbaar waarmee je de duurzaamheid van je producten en diensten kan bewijzen aan de consument en op dit vlak aan de eisen voldoet. 

Gratis identiek onderzoek en beoordeling van je naam

Gelukkig denken we bij Merk-Echt graag met je mee over jouw nieuwe merknaam. Ook doen we altijd een gratis identiek onderzoek naar de naam die je als merk wil gaan vastleggen. Zo ga je goed voorbereid door met het aanvragen van je merkaanvraag. Wil je je merk registreren en meteen laten onderzoeken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403, [email protected] of plan een afspraak in.

Neem contact op
Medewerker Merk-Echt belt over trademark registreren

Gerelateerde blogs

Het onderscheidend vermogen van een merk

Het onderscheidend vermogen van een merk

Lees meer
Zo kies je een onderscheidende bedrijfsnaam 1

Zo kies je een onderscheidende bedrijfsnaam

Lees meer
Philips of “made in China”?

Philips of “made in China”?

Lees meer