

In de wereld van sociale media ontkom je er bijna niet meer aan. Online zijn er talloze ‘dupes’ te vinden, waarin goedkopere (namaak)producten worden aangeprezen als alternatief voor vaak bekende merkproducten. Hoewel dupes aantrekkelijk kunnen zijn voor consumenten die geld willen besparen, kan dit een grote nachtmerrie zijn voor een merkhouder.
Of er sprake is van merkinbreuk, hangt af van de mate van overeenstemming tussen het originele product en de dupe. Factoren zoals logogebruik, verpakking en de mate waarin de consument mogelijk wordt misleid, spelen hierbij een rol.
Dupes zijn niet hetzelfde als vervalsingen. Waar vervalsingen vaak proberen het originele product en merk letterlijk te kopiëren, inclusief logo’s en verpakkingen, zijn dupes producten die slechts visueel of functioneel lijken op een duurder alternatief. Voor een merkhouder is het van belang om op te treden tegen dupes wanneer sprake is van verwarringsgevaar of wanneer de merkhouder zich kan beroepen op zijn bekendheidsbescherming.
Niet alle dupes kunnen dus automatisch geschaard worden onder merkinbreuk. Je kan hierbij denken aan VanHaren die al enkele jaren UGG dupes verkoopt, zonder dat hier sprake is van merkinbreuk. In 2021 werd daarentegen wel geoordeeld dat VanHaren merkinbreuk maakte op de bekende Dr. Martens schoenen. De rechter oordeelde hier dat er sprake was van verwarringsgevaar doordat de schoenen visueel te veel overeenstemden.
Wil jij meer informatie over dupe producten of ben jij als merkhouder in de praktijk al geconfronteerd met dupes van jouw producten, neem dan gerust contact met ons op via [email protected], 076-5148403 of plan vrijblijvend een adviesgesprek in. Wij helpen je graag verder!