

Wanneer je een “rebranding” overweegt, heb je al te maken gehad met “branding”. “Branding” komt voort uit het Engelse woord “brand” wat merk betekent. Toch is het veel meer dan gewoon een merk. Het is een bepaalde uitstraling, een identiteit of een gevoel wat je bij een merk krijgt. Maar wat als je deze “look and feel” van jouw merk wil veranderen of misschien wel moet veranderen?
Een bekende marktstrategie om jouw merk een andere identiteit te geven is “rebranding”. Je verandert hierbij de manier waarop het volledige merk wordt waargenomen. Geen enkel onderdeel van de organisatie wordt overgeslagen. Alleen een wijziging van het beeldmerk/logo of de aanpassing van de huisstijl is dus geen rebranding. Ben je benieuwd waar je op moet letten bij een nieuwe huisstijl? Lees dan onze blog.
Hoogstwaarschijnlijk heb je veel tijd, geld en energie gestoken om een bepaalde identiteit en bekendheid op te bouwen met jouw huidige merk, waarom zou je dit dan op het spel zetten?
Vaak is de markt in beweging. Tijden veranderen en de markt beweegt mee. Ook factoren als de corona pandemie hebben direct invloed op de markt. Een logisch gevolg hiervan kan zijn dat de consumentenbehoefte verandert. Het is dus soms noodzakelijk om “rebranding” te overwegen. Zo geef je jouw merk een andere identiteit om aan de behoefte van de consument te kunnen voldoen.
Je kan er ook voor kiezen om van je imago of reputatie afscheid te nemen en een nieuwe weg in te slaan. Een voorbeeld hiervan is McDonalds. Één van de grootste fastfoodketens ter wereld heeft jaren geleden voor een ander imago gekozen. McDonald’s wilde zich niet meer identificeren met een “verouderd junkfood” restaurant maar meer met een familierestaurant met een ecologischer imago. McDonalds heeft hierbij hun logo, marketing, menu en huisstijl aangepast. De nieuwe stijl oogt vriendelijker en nodigt meer uit tot het binnenstappen in de restaurants met het hele gezin. Het ecologische imago past ook meer in de tijd van nu.
Toch schuilt er gevaar. Je kan dan wel kiezen voor een salade of een vegaburger, maar iedereen weet dat het bij het zien van de gele “M’ om McDonald’s gaat, waar je die vette burger haalt. Hierdoor bestaat nog steeds de discussie over de geloofwaardigheid van deze “rebranding”. Wees jezelf van dit soort risico’s bewust.
Zoals hierboven genoemd, moet een “rebranding” geloofwaardig zijn. Als je te ver afwijkt van de kernwaarden waar je met jouw onderneming voor staat, bestaat de kans dat klanten vervreemd van je raken. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Lees hier meer over de risico’s van het veranderen van je bedrijfsnaam. Ook dient een “rebranding” niet onderschat te worden. Een rebranding beïnvloedt elk onderdeel van je organisatie en niets kan worden overgeslagen. Het is verstandig om een goede inventarisatie te maken voordat je begint.
Één van de onderdelen die aan bod komen bij een “rebranding” is het aanpassen van jouw merk of logo. Het goed vastleggen van het intellectuele eigendom, is key voor het opbouwen van een sterk merk. Jij wilt tenslotte niet dat de concurrent jouw merk misbruikt.
Ben je benieuwd of jouw merk aan de criteria van een “sterk merk” voldoet, neem dan contact op met een van onze adviseurs en zij zullen je begeleiden. Bekijk zeker ook onze checklist voor een sterk logo.
Wil je een nieuw merk of logo registreren? We adviseren je graag over merkregistratie en nemen het traject van naamsonderzoek tot succesvolle merkregistratie voor je uit handen. Neem vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403, [email protected] of plan kosteloos een afspraak in.