• 19-12-2024
  • Nieuws
  • 3 minuten leestijd

In het merkenrecht draait het vaak om namen of logo’s, maar in deze kwestie tussen twee wijnproducenten ging het over iets opmerkelijks: een strijd om de portretten van twee oude mannen.

De kracht van een glimlach 1 De kracht van een glimlach 2
Ouder EU merk   Bestreden merk
Vintae Luxury Wine Specialists, S.L.U.    Tenuta Ulisse Società Agricola s.n.c. di Antonio Ulisse e C.

Achtergrond

De zaak draaide om een conflict tussen twee Europese wijnproducenten: het Spaanse Vintae Luxury Wine Specialists, S.L.U. en het Italiaanse Tenuta Ulisse Società Agricola s.n.c. di Antonio Ulisse e C. 

In december 2015 diende het Spaanse Vintae Luxury Wine Specialists een EU merkaanvraag in voor een portret van een oudere somber ogende man. Dit merk werd in mei 2016 geregistreerd voor onder andere: wijn en de detailverkoop in winkels, de distributie, transport en opslag van wijnen. Vijf jaar later, in december 2020, diende het Italiaanse Tenuta Ulisse een EU merkaanvraag in voor een portret van een oudere man voor wijn. In tegenstelling tot het merk van Vintae Luxury Wine Specialists bevat dit merk ook woordelementen, namelijk TENUTA ULISSE DON ANTONIO.

Strijd

De merkaanvraag van Tenuta Ulisse leidde tot een juridische strijd tussen de twee wijnproducenten. Vintae Luxury Wine Specialists diende een oppositie in tegen het merk van Tenuta Ulisse en claimde dat er gevaar voor verwarring tussen de merken te vrezen was. Daarnaast stelde zij dat hun merk een sterke reputatie heeft en dat het merk van Tenuta Ulisse daar oneerlijk van zou profiteren. 

Oppositiebeslissing

In de oppositieprocedure hield de reputatieclaim geen stand en werd er tevens geoordeeld dat er geen gevaar verwarring tussen de merken te vrezen is. De Oppositieafdeling van het Europese Bureau voor Intellectuele Eigendom (EUIPO) verwierp daarom het bezwaar van Vintae Luxury Wine Specialists en besloot dat het merk van Tenuta Ulisse gewoon zou kunnen worden ingeschreven.

Beroep

Vintae Luxury Wine Specialists was het daar niet mee eens en ging tegen deze beslissing in beroep, maar ook de Vijfde Kamer van Beroep van het EUIPO oordeelde in het voordeel van Tenuta Ulisse en wees het beroep van Vintae Luxury Wine Specialists af. 

Vintae Luxury Wine Specialists had niet overtuigend aangetoond dat hun merk een sterke reputatie heeft in de Europese Unie. En ondanks dat beide merken een portret van een oudere man zijn, heeft Vintae Luxury Wine Specialists met haar merk geen monopolie verkregen op het concept van het portret van een oudere man voor wijn. Bij het beoordelen van het verwarringsgevaar werd geconcludeerd dat er duidelijke verschillen zijn tussen de twee portretten. Het portret van Vintae Luxury Wine Specialists werd omschreven als somber, sober en enigszins grimmig en het bestreden portret van Tenuta Ulisse werd omschreven als kleurrijk, levendig, stralend en met een brede glimlach. En hoewel de woordelementen in het bestreden merk niet zo opvallen, dragen ze volgens de Vijfde Kamer van Beroep wel bij tot het onderscheid tussen de twee merken. Kortom, er is geen gevaar voor verwarring te vrezen.

Voor Tenuta Ulisse Società een glimlach en een zege; het merk van de lachende wijnboer is inmiddels geregistreerd. 

Hulp nodig?

Heb je een conflict over je merk of ben je bang dat er inbreuk wordt gemaakt op jouw intellectuele eigendom? Neem contact op met Merk-Echt. Wij adviseren je graag, of je nu in een juridisch geschil zit of preventief actie wilt ondernemen. Stuur een e-mail naar [email protected], bel ons op 076-5148403 of plan een vrijblijvend adviesgesprek in.

Gratis adviesgesprek
Merkregistratie

Gerelateerde blogs

“Brakka”, “Fissa” en “Waggie”; straattaal is hip, maar kan het een merk zijn?

“Brakka”, “Fissa” en “Waggie”; straattaal is hip, maar kan het een merk zijn?

Lees meer
Waarom kerstklassiekers goud waard zijn

Waarom kerstklassiekers goud waard zijn

Lees meer
Black Friday en merkenrecht: wat moet je weten?

Black Friday en merkenrecht: wat moet je weten?

Lees meer