

Niemand kan om het feit heen dat influencers een zeer belangrijk reclamemiddel zijn op sociale media zoals Instagram en TikTok. Merken sturen kleding, snacks en dergelijke op naar influencers zodat zij er een post aan kunnen wijden. Ook worden influencers getrakteerd op mooie vakanties en dagjes weg, mits zij hier verslag van doen op hun platform. De kortingscodes en speciale aanbiedingen vliegen je om de oren. Door de opkomst van dit soort reclame was het hoog tijd dat er concrete regels zouden worden opgesteld. Want wat mag er nou wel en, nog belangrijker, wat mag er niet?
Sinds april 2024 heeft de Stichting Reclame Code samen met DDMA (de grootste branchevereniging voor marketing en data) en bvA (bond van Adverteerders) een speciaal certificaat voor influencers gelanceerd met de naam ‘Certified by Influencerregels.com’. Via deze website kunnen influencers een e-learning volgen en aansluitend een toets maken om zo het certificaat te behalen. In deze e-learning leren influencers, onder andere, dat wanneer zij producten gratis hebben gekregen zij dit door de toevoeging van #ad of #spon duidelijk moeten maken. Ook moeten influencers kenbaar maken wanneer het een zogeheten affiliate link betreft of dat het om een betaalde samenwerking gaat.
Na het behalen van het certificaat word je als influencer opgenomen in een register. Dit geeft aan adverteerders aan dat de desbetreffende influencer goed op de hoogte is van de geldende regels van dat moment. De regels veranderen snel en daarom dienen influencers deze toets jaarlijks te herhalen. Maar hebben deze regels eigenlijk wel zin?
In Frankrijk kennen ze al sinds 2021 een soortgelijk systeem en is een positieve trend waarneembaar. Voor certificering overtrad 22% van de Franse influencers de regels. Na certificering is dit nog maar 1,05%. Dit geeft adverteerders veel zekerheid.
In Nederland is na het eerste jaar ook al een stijgende lijn te zien. Inmiddels bevat het register op Influencerregels.com meer dan 2.000 gecertificeerde influencers. Ook sluiten er steeds meer toonaangevende adverteerders en management- en mediabureaus aan die enkel willen werken met gecertificeerde influencers. Zo worden influencers actief gestimuleerd het certificaat te behalen en zo te zorgen voor meer transparantie en bewustwording rondom reclame via sociale media.
Ben je zelf (beginnende) influencer en benieuwd welke regels er voor jou gelden of wil je influencers inschakelen en zo reclame maken voor jouw merk? Kijk dan zeker eens op de website van Influencerregels.com en klik het relevante platform aan om de regels te lezen. Heb je verder nog vragen? Stuur ons gerust een mailtje via [email protected], bel ons op 076-5148403 of plan vrijblijvend een afspraak in.