Het is vandaag weer Black Friday. Het winkelconcept, overgewaaid uit Amerika, trekt wereldwijd miljoenen consumenten en bedrijven. Maar wist je dat er rondom Black Friday ook interessante juridische en merkgerelateerde vragen spelen? In deze blog duiken we in de juridische kant van Black Friday en geven we je tips om als consument én bedrijf scherp te blijven.
Kan ‘Black Friday’ als merk worden geregistreerd?
In Duitsland werd de term ‘Black Friday’ in 2013 geregistreerd als merk door Super Union Holdings Ltd., een bedrijf uit Hongkong. Dit zorgde ervoor dat bedrijven licenties moesten aanschaffen om de term in hun marketing te mogen gebruiken, wat leidde tot de nodige juridische discussies. In oktober 2022 oordeelde het Kammergericht Berlin dat het woordmerk niet langer bescherming verdient. De term black friday is te generiek om te kunnen worden geregistreerd als woordmerk voor bijvoorbeeld verkoopdiensten. Deze term moet immers kunnen worden gebruikt in marketingcampagnes.
Bestaan er merken met ‘Black’ in de naam?
Jazeker, ‘Black’ wordt vaak gebruikt in merknamen. Denk aan ‘Blackberry’, ‘Black & Decker’ of ‘Black Box’. Voor nieuwe merken met ‘Black’ is het belangrijk om te checken of er geen inbreuk wordt gemaakt op bestaande merkrechten. Bij Merk-Echt zien we regelmatig dat generieke woorden in combinatie met een specifiek element wél als merk geregistreerd kunnen worden, zoals ‘Black Wave’ voor een surflijn of ‘Black Forest’ voor snoep.
Groene alternatieven: Green Friday en duurzame keuzes
Niet iedereen doet mee aan de gekte van Black Friday. Steeds meer bedrijven kiezen voor een duurzamere aanpak. Dille & Kamille sluit op Black Friday al hun winkels en webshops in Nederland, België en Duitsland om aandacht te vragen voor de natuur en bewust consumeren. In plaats van verkoop stimuleren, zetten medewerkers zich die dag in voor vrijwilligerswerk en opruimacties in de natuur. Bever moedigt klanten aan om cadeaubonnen te kopen in plaats van producten die misschien ongebruikt blijven. Dit soort initiatieven tonen aan dat merken niet altijd mee hoeven te gaan in de koopjescultuur en zich juist kunnen onderscheiden met duurzame alternatieven.
Black Friday-aanbiedingen: zijn ze écht voordelig?
Helaas is niet alles wat glimt goud. Onderzoeken hebben uitgewezen dat veel Black Friday-aanbiedingen helemaal geen aanbiedingen zijn. Soms worden prijzen vooraf kunstmatig verhoogd, zodat de korting groter lijkt. Consumenten worden hierdoor vaak misleid.
Let ook op namaakproducten tijdens Black Friday. Namaakproducten zijn kopieën of imitaties van originele merkartikelen, vaak verkocht tegen lagere prijzen en van mindere kwaliteit. Het merkenrecht biedt bedrijven juridische mogelijkheden om tegen namaak op te treden. Lees meer over namaakproducten.
Onze tip: wees scherp en vergelijk prijzen op meerdere platforms. Als bedrijf is het belangrijk om transparant te blijven, want misleiding kan niet alleen consumenten afschrikken, maar ook juridische gevolgen hebben.