We doen het tegenwoordig allemaal: online shoppen. Kleding, schoenen, meubels en keukens, alles kan tegenwoordig online gekocht worden. In samenhang hiermee maken we ons ook vaak schuldig aan showrooming: het product in de winkel bekijken en vervolgens online kopen. Door ons digitale koopgedrag is het voor ondernemers belangrijk om goed gevonden te kunnen worden op het internet. Hiervoor wordt vaak Google Ads gebruikt. Door het opgeven van bepaalde termen wordt jouw zichtbaarheid vergroot en vinden potentiële klanten het bedrijf en/of product sneller. 

In beginsel geef je natuurlijk de producten en diensten op die jij met je onderneming aanbiedt. Om je zicht- en vindbaarheid echter nóg groter te maken, kan het aantrekkelijk zijn om te adverteren op naam van een concurrent. Gevoelsmatig kan dit vreemd en niet toegestaan zijn, maar klopt dat wel?

Advertentiebeleid

Adverteerders zijn zelf verantwoordelijk voor de zoekwoorden en advertentiecontent die ze gebruiken. Bij het maken van je Google Ads advertentie mag je daarom ook zelf de zoekwoorden kiezen waarop je gevonden wilt worden. In het advertentiebeleid van Google Ads staat echter dat het verboden is om inbreuk te maken op intellectuele-eigendomsrechten van anderen. Dit betekent dus dat het in beginsel is toegestaan om op naam van de concurrent te adverteren. Maar dit kan dus niet altijd. Wanneer zoek je op deze manier dan naar (digitale) problemen en maak je inbreuk op de rechten van derden? 

Verwarringsgevaar

Een erg belangrijk criterium binnen het intellectuele-eigendomsrecht is het – al dan niet – kunnen optreden van verwarringsgevaar. Ook bij het adverteren op naam van een concurrent speelt dit. Als consumenten op basis van de door jou opgegeven Google Ads zoektermen van een concurrent niet bij de concurrent uitkomen maar bij jou, maar wel dénken het product van de concurrent te kopen is hier sprake van. De zogenoemde herkomstfunctie van het merk wordt dan aangetast. Adverteer jij als ondernemer bijvoorbeeld met het zoekwoord‘Nike’, noem je dit ook nog op jouw website en verkoop je inderdaad sneakers maar géén sneakers die van Nike zijn maar hier erg op lijken: pas op. De kans is namelijk erg groot dat Google jouw advertentie zal verwijderen en deze dus niet meer getoond zal worden. Verkoop je zelf wel de sneakers van dit merk, dan is het toegestaan om ‘Nike’ als Adword te gebruiken. 

Vergelijking

Indien het voor de consument duidelijk is dat jij niet de concurrent bent en niet zijn of haar producten verkoopt/diensten aanbiedt, is het gebruik dus geoorloofd. Daarom is het gebruik van de naam van de concurrent in een advertentie waarin je de producten/diensten vergelijkt wel toegestaan. In het geval van vergelijkende reclame mag je dus de Google Ads van een concurrent gebruiken, zolang duidelijk blijft dat jouw onderneming niet economisch verbonden is met de onderneming van de concurrent. Let wel op dat het hier echt om vergelijkende reclame moet gaan, en de advertentie bijvoorbeeld niet misleidend mag zijn. De vergelijking mag daarnaast niet de naam van de concurrent schaden en dient aan diverse meerdere eisen te voldoen (art. 6:194a BW). 

Wel of niet adverteren op de naam van de concurrent?

Adverteren op naam van de concurrent kan slim zijn, en betekent niet altijd dat je (digitaal) zoekt naar problemen. Voor de consument moet het echter duidelijk blijven dat het om jouw product of dienst gaat en niet om die van de concurrent. Twijfel je of de Google Ads die je wil gaan gebruiken toegestaan zijn of wil je deze gebruiken in bijvoorbeeld vergelijkende reclame? Neem dan gerust contact op, wij staan je graag te woord.

Neem contact op
Medewerker Merk-Echt belt over trademark registreren

Gerelateerde blogs

‘Te kwader trouw’: wat is het en wat kun je eraan doen?

‘Te kwader trouw’: wat is het en wat kun je eraan doen?

Lees meer
Domeinnaam registreren? Voorkom deze fouten! 1

Domeinnaam registreren? Voorkom deze fouten!

Lees meer
Waarom je bij het checken van je merknaam nooit op een ‘rondje Google’ mag vertrouwen

Waarom je bij het checken van je merknaam nooit op een ‘rondje Google’ mag vertrouwen

Lees meer