Zeker als je pas net begint met ondernemen, vraag je jezelf misschien af of het nodig is om jouw merk nu al vast te leggen. Met een kersverse KvK inschrijving op zak wil je het liefst zo snel mogelijk de markt op. Is zo’n merkregistratie die investering nu dan al wel waard? Ons antwoord in – bijna – alle gevallen: absoluut.

Jouw idee, jouw naam, jouw eigendom 

Als ondernemer zit je niet te wachten op ‘gedoe’ als kopieer- en meeliftgedrag. Hoe groot of klein jouw bedrijf ook is: het is jouw idee, jouw naam, jouw eigendom. Bovendien vertegenwoordigt jouw naam een bepaalde reputatie, kwaliteit en waarde. Daar ben je dan ook graag trots en zuinig op, toch? 

Zorg er dan ook voor dat je jouw merkregistratie goed én op tijd regelt. Want alleen met een registratie in het merkenregister ben je écht, wettelijk, beschermd tegen inbreukmakers en heb je het alleenrecht op het gebruik van jouw merk. In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, volstaat een KvK handelsnaam registratie hierbij dus niet. 

Benieuwd welk type bescherming jij nodig hebt? In onze blog ‘Je intellectuele eigendom beschermen: welke rechten heb je nodig?’ zetten we het voor je op een rij

Merkrecht vs handelsnaamrecht 

Sterker nog: met een handelsnaam registratie sta je alles behalve sterk. Pas als je jouw handelsnaam ook daadwerkelijk gebruikt (de gebruiksplicht) heb je ‘handelsnaamrechten’. Maar of je je daar vervolgens ook op kunt beroepen is afhankelijk van een rits mitsen en maren. Het wel of niet kunnen optreden tegen een andere partij wordt bijvoorbeeld bepaald door de regio, de activiteiten, de overeenstemming in de handelsnaam én een cluster met ‘overige omstandigheden van het geval’ (waarbij bijvoorbeeld gekeken wordt naar het kleurgebruik, de huisstijl, de daadwerkelijke verwarring, de geschiedenis tussen de partijen enzovoorts). Kortom: dit ‘vangnet’ is alles behalve waterdicht en daarmee veel te onzeker. 

De gebruiksplicht geldt óók voor een geregistreerd merk. De plicht schrijft voor dat je jouw onderneming/ merk binnen een periode van 5 jaar na de registratie/ verlenging, ook écht (en aantoonbaar!) moet gebruiken in het land/ de regio waar je het geregistreerd hebt. Met ‘gebruiken’ wordt in deze context bedoeld: dat je daadwerkelijk probeert om marktaandeel te krijgen met je merk. En dus écht actief bent in de markt. Doe je dat niet? Dan vervallen jouw rechten.

Een voorbeeld: je hebt net een fysieke winkel geopend in Breda. Het concept is niet per se uniek, maar je bent trots op wat je hebt weggezet. Heb je alleen handelsnaamrechten? Dan beperkt jouw bescherming zich tot ‘Breda en omgeving’. Besluit iemand in Den Bosch om onder een gelijkende naam eenzelfde soort concept op te zetten, dan is het maar de vraag of je hier iets tegen kunt beginnen. Het risico: afbreuk aan jouw originele naam, meeliftgedrag, risico op minder sales voor jou en – als de kwaliteit van de copycat inferieur is – slechte productreviews en negatieve publiciteit.

Met een merkregistratie op zak kun je dit schadelijke kopieergedrag al in de kiem smoren, omdat je het alleenrecht hebt op het gebruik van jouw merk. Dat bespaart je een hoop koppijn! 

Regel het goed én op tijd

Kortom: voor iedere ondernemer die zijn/haar activiteiten én de regio waarin deze worden uitgevoerd ongestoord wil kunnen ontplooien én eventueel uitbreiden, is merkregistratie eigenlijk een must. Het bespaart je een hoop gedoe met ondernemers die soortgelijke plannen opperen: jij was eerder en dat kun je aantonen! Ook stel je jouw originaliteit veilig. 

Bovendien weet je, door jouw merkregistratie bijtijds aan te vragen, meteen waar je aan toe bent. Want zodra jouw aanvraag in het register verschijnt, ben je zichtbaar voor alle partijen, die misschien iets van jouw aanvraag zullen vinden. Zie het maar als een toets waarvan de uitkomst bepalend is voor jouw ambities en potentie: kun je verder met dit idee/ op deze voet? Of moet je jouw koers bijstellen? 

Bij jouw inschrijving in het KvK handelsregister wordt dit niet gecheckt: iedereen kan zich hier – vrijwel zonder beperkingen – inschrijven. Je loopt dan het risico dat je, terwijl je al goed op stoom bent, ineens teruggefloten wordt door een merkhouder die jou verbiedt jouw handelsnaam nog langer te gebruiken. 

Het kiezen van de juiste merknaam luistert behoorlijk nauw. In onze blog ‘Een juridisch sterke merknaam bedenken – Zo doe je dat’ vind je onze belangrijkste tips 

Een gouden regel bij het registreren van jouw merk: regel het op tijd. Een ander kan je tenslotte zomaar voor zijn – en dit kan jouw plannen flink dwarsbomen.

Gerelateerde blogs

Jouw merkbescherming up to date houden.

Jouw merkbescherming up to date houden.

Lees meer
Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!

Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!

Lees meer
Amazon gaat de strijd aan met fake

Amazon gaat de strijd aan met fake

Lees meer